MJE Athens Portrait

Ο γενναίος αγώνας των Ελλήνων του 1821 προς την ελευθερία, ο σοφός λόγος του Θουκυδίδη ότι «ευτυχισμένοι είναι οι ελεύθεροι και ελεύθεροι είναι οι γενναίοι», ο Επιτάφιος του Περικλή τον οποίο εκφώνησε ο ίδιος το 430 π.Χ. για τους πρώτους νεκρούς του Πελοποννησιακού Πολέμου, είναι οι ψηφίδες της ιστορίας, τις οποίες ο Κύπριος συνθέτης, Μάριος Ιωάννου Ηλία, μετέτρεψε σε μουσική, εν έτη 2021, 200 χρόνια μετά την ελληνική επανάσταση.


Απαντώντας σε ερώτηση για τα ερεθίσματα πάνω στα οποία κινήθηκε για να συνθέσει το επετειακό αυτό έργο του, ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, δήλωσε ότι δημιουργώντας αυτό το μουσικό έργο ταξίδεψε «από την αρχαία Ελλάδα και τον Επιτάφιο λόγο του Περικλή μέσα από τη διασωθείσα Ιστορία του Θουκυδίδη, ότι ‘το εύδαιμον το ελεύθερον, το δ’ ελεύθερον το εύψυχον - ευτυχισμένοι είναι οι ελεύθεροι και ελεύθεροι είναι οι γενναίοι»  μέχρι και τον πρόδρομο και πρωτεργάτη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Ρήγα Φεραίο, ο όποιος έγραψε ότι ‘όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά’».
 
O Κύπριος μουσικοσυνθέτης, με διεθνή καριέρα, είπε ότι ταξίδεψε και στα βήματα Ευρωπαίων διανοούμενων όπως ο Αλμπέρ Καμύ, ο οποίος επισκέφθηκε την Ελλάδα το 1955 στα πλαίσια ενός διαλόγου με θέμα την «ενδεχόμενη αυτοκτονία της Ευρώπης όπου και τόνισε ότι «η ελευθερία δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια ευκαιρία για να γίνουμε καλύτεροι». 
 
Σε δήλωση του στο ΚΥΠΕ ο Διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ Α.Ε. Τάσος Ρωσόπουλους, είπε ότι «ξεχωριστή θέση στο φετινό επετειακό προγραμματισμό των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ κατέχει η παρουσίαση του νέου έργου του διεθνώς καταξιωμένου συνθέτη Μάριου Ιωάννου Ηλία από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΡΤ».
 
Σημείωσε ότι «το έργο αναφέρεται στη ιδέα και τα ιδανικά της Ελευθερίας και απευθύνεται με αμεσότητα στο σημερινό ακροατή προτρέποντας σε δημιουργική αξιοποίηση της ιστορίας και της παράδοσης».
 
Όπως είπε ο κ. Ρωσόπουλος, «οι ηχογραφήσεις και οι μαγνητοσκοπήσεις θα πραγματοποιηθούν στο τέλος του Σεπτεμβρίου και με μεγάλη χαρά αναμένουμε το τελικό αποτέλεσμα."
 
Εξάλλου, την υπογραφή του Μάριου Ιωάννου Ηλία, έχει και η μουσική ταυτότητα της πόλης του Κιότο στην Ιαπωνία.
 
Για αυτή του τη συνεργασία ο κ. Ηλία δήλωσε στο ΚΥΠΕ, ότι σε αυτό το μουσικό πορτραίτο, με τους δεκάδες ήχους και την σπάνια ομορφιά του Κιότο, επιχειρείται «η αντανάκλαση της ιστορίας και του πολιτισμού του Κιότο ως αντιπροσώπου της ιαπωνικής κουλτούρας και παράδοσης».
 
Πρόσθεσε ότι «στο κεντρικό μουσικό θέμα του έργου, η χορωδία τραγουδάει μια φράση που λέγει ότι το Κιότο είναι η Ιαπωνία μέσα σε ένα καρυδότσουφλο ενώ μέσω του ήχου, της μουσικής και της εικόνας, εν μέρη και του κειμένου, δημιουργείται μια πολυφωνική ταυτότητα σε μια νέα διάσταση, η οποία είναι η προσωπική μου αποτύπωση για το Κιότο».  

Το ορατόριο «Πονεμένες Παναγίες» το οποίο ο Μάριος Ιωάννου Ηλία συνέθεσε κατόπιν ανάθεσης από την προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας και προγραμματιζόταν να κάνει πρεμιέρα στις 20 Ιουλίου 2020 εξαιτίας της πανδημίας η πρεμιέρα του μεταφέρθηκε για τις 20 Ιουλίου 2022, στο Προεδρικό Μέγαρο.
 
«Τα χορωδιακά μέρη, η χορωδία του Μουσικού Λυκείου Λευκωσίας, καθώς και δυο βυζαντινές χορωδίες, ο Χορός Ιεροψαλτών Αρχιεπισκοπής Κύπρου ‘Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός’ και η Βυζαντινή Χορωδία Ιεράς Μητροπόλεως Τριμυθούντος ‘Άγιος Σπυρίδων’, θα ξεκινήσουν τις πρόβες τον ερχόμενο Σεπτέμβριο», δήλωσε στο ΚΥΠΕ, ο συνθέτης.